2. Universidad Cardenal Herrera-CEU
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13
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- Supporting the education of architecture students of Cracow University of Technology using international research and education programs jointly conducted by schools of architecture
2023 The development of the skills and knowledge of architecture students is largely shaped during their study at a Faculty of Architecture. There is another way of improving student knowledge of architecture and urban planning. Apart from Erasmus programmes, there are also other international academic and education programmes as well as international workshops. The Activation of the Public Spaces of Historical City Centres Based on Local Communities, jointly conducted by the Faculty of Architecture of the Cracow University of Technology and the Technical School of the University CEU Cardenal Herrera in Valencia, is one such programme. The outcomes of this form of teaching include not only the knowledge and skills allowing one to deal with new conditions that young people have to face while being put through a lot of stress, but also the effort they put into multiple-days-long conferences, workshops or the preparation of their Bachelor’s in engineering projects. International cooperation and workshops participation have contributed to the enhancement of knowledge about architecture and to the development of participating students’ characters.
- Estableciendo relatos únicos entre las asignaturas propedéuticas y la adquisición de competencias en procesos creativos
2021-11 Históricamente, entre los estudiantes que llegan a la educación superior existe un alto grado de percepción negativa sobre la incidencia en la creatividad que tienen las asignaturas propedéuticas como matemáticas o física. Esta afirmación se hace más evidente entre aquellos alumnos que deciden cursar estudios donde convide la adquisición de competencias para desarrollar procesos creativos y la integración de las asignaturas de carácter técnico, lo que se traduce en la dificultad de asimilar la interrelación de ambas partes. Esta situación tiene gran incidencia en estudios superiores como Arquitectura o Ingeniería en Diseño Industrial, donde los alumnos se mueven en equilibrio entre áreas creativas como dibujo o proyectos, y otras más científicas o técnicas, como física o estructuras. Con la intención de romper este habito y promover que el alumno entienda que las asignaturas propedéuticas pueden llegar a formar parte del propio proceso creativo de un proyecto, se ha iniciado una actividad en el Grado de Fundamentos de Arquitectura en la Universidad CEU-Cardenal Herrera, que pretenden fomentar un cambio en la percepción negativa de estas áreas. Mediante esta comunicación, se pretende mostrar una de estas actividades que ha consistido en la participación de los alumnos del primer curso de Arquitectura en un concurso internacional de diseño como actividad motivadora y que, como premisa de partida, la idea generadora del proyecto debe de basarse en un concepto matemático o físico. En definitiva, cambiar la percepción histórica y negativa de que los conceptos adquiridos en asignaturas básicas, no pueden formar parte del proceso creativo del proyecto.
- Cross-cultural and disciplinary design workshops : sharing new public space activation approaches
2023-07 This paper synthesizes how three Research Units from three European universities launched a research and didactic program assuming an on-field approach to explore innovative methods of public space activation. The initiative has adopted the formula of three itinerating intensive workshops involving 45 students and ten tutors covering multidisciplinary fields (from Architectural and Urban Design to Environmental Design) to define new kinds of design approaches stimulating both project makers and local communities. This alternative pedagogic method allows students (coming from majors in architecture, urban planning, and landscape architecture post-graduate courses) to test innovative approaches in response to local needs. By teaming up with colleagues and teachers familiar with the local environment, the participants can fasten the process of site understanding in terms of historical and current issues. At the same time, a survey on participants’ satisfaction has estimated the program’s performance outcomes. Results initially contribute to reformulating intensive teaching modalities like workshops, providing valuable insights for future experiences.
- Metodología híbrida online y presencial a favor del aprendizaje cooperativo
2022-11 Estos últimos años y principalmente tras el periodo pandémico, la extendida utilización de las herramientas digitales ha motivado un incremento de su uso para el desarrollo de actividades docentes. Estas herramientas tienen un especial interés con técnicas como los COIL o Collaborative Online International Learning que, aún con innumerables beneficios, también presentan ciertas limitaciones que, dependiendo de la actividad en la que se aplicar, pueden perder parte de su potencial. En este sentido, tres universidades europeas de diferentes países, promovieron bajo el amparo de un programa Erasmus+, volver a realizar actividades presenciales con alumnos aprovechado también los beneficios del formato COIL en un sistema hibrido. Este proyecto tiene por objetivo promover la activación de los espacios públicos en los centros de las ciudades, por lo que se hace necesario la presencialidad de los participantes, aunque parte de las actividades previas al trabajo presencial se pretenden desarrollar en seminarios online. La comunicación propuesta trata de exponer el proyecto realizado por tres escuelas de arquitectura, desarrollado bajo una metodología que ha tratado de entrelazar la actividad presencial y online, aprovechando las ventajas de cada una de ellas.
- New trajectories of Residential Tower Development on selected examples in Manhattan, New York
2021-07 Historically, the tallest buildings to be built in New York were office towers. Their height is one of the defining characteristics of Manhattan’s development, and the city’s skyline, filled with towering buildings, is recognisable all over the world. In the twenty-first century, this skyline is also formed by residential towers. We analysed the situation and evolution of housing buildings on Manhattan, buildings that are often built in place of former office buildings. Based on our research, we have observed the existence of two trajectories in the design of twenty-first-century housing in New York. The first is the functional trend and it is based on an increasing hybridisation of function. The second is the trend of height, which is closely linked with developing technological potential, and which often adversely affects access to insolation on lower storeys and to cross-ventilation. We analysed selected cases of buildings and discussed the relationships between these two architectural currents and their impact on the image and composition of the city.