2. Universidad Cardenal Herrera-CEU
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/10637/13
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- Digitalización y sostenibilidad en la Red de Mercas
2022-03 La Comisión Europea ha planteado un itinerario digital para los países miembros de la Unión Europea (UE) cuyo objetivo es abordar el reto de la transformación digital para 2030, lo que nos permitirá mejorar nuestra competitividad y bienestar al mismo tiempo que cuidamos del planeta. En este artículo, utilizaremos los datos de la UE, de España y los recogidos en una encuesta propia realizada a las Mercas, para elaborar un análisis comparativo del nivel de digitalización y el empleo de especialistas TIC (Tecnologías de la Información y Comunicaciones) de dichas Mercas con el de las empresas españolas y de la UE. Cabe destacar, entre los resultados obtenidos, que en los indicadores referidos al uso de software ERP (Enterprise Resource Management), tecnologías cloud y la realización de acciones de comunicación social media, las Mercas se encuentran por encima de la media de las PYMEs de la Unión Europea y de España.
- What are the key determinants of digital transformation? : empirical evidence from Spanish Food Units (Mercas) Network
2023-11-24 The objective of this study is to examine the digital transformation of the complete population of 24 Spanish food units, named Mercas. We develop an index that gauges the degree of digital transformation of these public sector companies. Using a Tobit panel data model, we identify the main determinants of the Mercas’ digital transformation status. Our findings suggest that the size of the Merca, the proficiency of digital technologies by top management, the cooperation between the millennial generation staff and the remaining staff, the business management of buying and selling flowers, fruit and vegetables, and meat, and the utilization of B2B platforms for transactions and information exchange with wholesalers are some of the key determinants of digital transformation. The study also emphasizes the significance of customer demand for the implementation of new technologies as an external factor that influences digital transformation.