Dpto. Comunicación e Información Periodística
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- Nuevos retos de la discapacidad y la comunicación en la sociedad del conocimiento
2022-05-03 La relación entre la discapacidad y la comunicación supone uno de esos nudos conceptuales en los que coinciden dimensiones ineludibles a cualquier conocimiento sobre lo que somos como individuos y como sociedad: la identidad, la desigualdad, la tecnología o la interacción. Y afrontar una reflexión sistemática sobre esta relación es uno de los retos más acuciantes y emocionantes de nuestro futuro inmediato. Porque ambos fenómenos, y su indisoluble relación, nos sitúan inevitablemente frente a lo que hemos sido, lo que somos ahora y lo que queremos y podemos ser en ese porvenir. En este volumen se aborda ese reto mediante una actualización del estado de la investigación sobre la relación entre discapacidad y comunicación en España y Latinoamérica, dando a conocer los últimos estudios académicos acerca del discurso que los medios realizan entorno a la discapacidad, y mostrando investigaciones y reflexiones novedosas sobre las herramientas (en el ámbito de la educación, los videojuegos, el cine, la radio, la televisión o el turismo) que se están utilizando ?o que pueden utilizarse en el futuro inmediato? para lograr que las personas con discapacidad disfruten real y plenamente de la comunicación y el conocimiento.
- Sindemia o pandemia: tratamiento de las enfermedades minoritarias en la televisión pública española durante la crisis de la COVID-19
2022-12-14 Las enfermedades minoritarias (EM) afectan a menos de 5 casos por cada 10 000 habitantes. De forma generalizada su diagnóstico definitivo tarda años en obtenerse y muestran un pronóstico desfavorable. La información publicada sobre estas enfermedades es fundamental para su visibilidad social y para lograr que las personas afectadas obtengan más recursos para la investigación básica y clínica, en especial durante la crisis de la COVID-19. En este artículo se ha examinado la información audiovisual de la televisión pública española TVE desde el 1 de enero de 2019 al 9 de mayo de 2021 sobre estas enfermedades. Bajo el paradigma del framing se han analizado 51 unidades de análisis. Los resultados evidencian que durante la crisis de la COVID-19 la información sobre las enfermedades minoritarias ha tenido un menor eco en la televisión pública española y han prevalecido los temas científicos frente a los de denuncia social e historias de vida.
- La hipertextualidad periodística en observación estudio de las rutinas periodístico-documentales en las redacciones de los diarios valencianos
2022-01-27 Se aportan datos indicativos de la aplicación práctica de los enlaces semánticos en los tres principales diarios digitales valencianos. El estudio de campo se ha asentado en un análisis empírico cualitativo: una observación participante, una técnica hasta ahora no empleada en las investigaciones sobre el uso del hipertexto en la prensa española; y se aplica en medios locales, apenas tenidos en cuenta en los estudios de caso realizados hasta el momento. La observación participante en las tres cabeceras objeto de análisis permite descubrir cuáles son las rutinas de los periodistas relativas a los hipervínculos ahondando en la perspectiva periodístico-documental. Se certifica una enorme evolución de la hipertextualidad en las redacciones cuyo uso está motivado especialmente por cuestiones de audiencia y de mejora del posicionamiento de la cabecera. Las rutinas de uso del hipertexto son dispares entre los medios que publican edición en papel y los nativos digitales. El grado de inserción de los vínculos viene determinado, primordialmente, por el tiempo disponible para efectuar esta tarea. Los enlaces en la prensa digital valenciana observada son mayoritariamente internos oautorreferenciales, pese a las limitaciones en el tratamiento documental de los archivos digitales de los diarios. Las empresasperiodísticas no adoptan medidas suficientes para evaluar y perfeccionar la practica de la hipertextualidad.
- News coverage of the Church dealing with the pandemic Spanish and Italian newspapers
2022-05-10 This paper focuses on media representation of the Catholic Church during the first months of the coronavirus pandemic in Italy and Spain. The purpose is to know when and how the Catholic Church starred in the news; how its actions were presented, and using which frames. The work analyses the coverage of the Church in Corriere della Sera and El Pa ıs between January and May 2020 and connects the deductive process (news frames by Semetko and Valkenburg) with the inductive process (setting common places or topoi) in order to get a better understanding of the news-framing. Findings show that both newspapers gave prevalence to news about the charitable work of the Catholic Church during the pandemic instead of about conflict with the political authorities because of restrictive measures. When it comes to the relationship with civil institutions, a positive image of the Church was offered, one that portrayed her as ready to collaborate and apply the preventive measures recommended by the health authorities. The positive perception is more frequent than the negative one when there are dualities in the topoi that are found in the interpretation of the facts.
- The news production process in the Brazilian journalistic coverage of the 2016 Rio Paralympic Games
2022-06-15 The Paralympic Games (PG) are the biggest showcase of disability. Thanks to their growing popularity, they are gradually getting a space in television and social networks and are conquering a space in the print and digital press. Therefore, it is important to guarantee the quality of the coverage of the event and of the messages that are sent about people with disabilities. It is also important to understand what factors interfere with this coverage and these messages. In this context, we developed a study that had as a goal to understand the process of news production about the 2016 Rio PG by Brazilian journalists. We used a descriptive, exploratory, and qualitative approach based on some attributes of the newsmaking and gatekeepers’ studies. We conducted 15 interviews with journalists and editors who covered the event on site or direct from the newsroom. Our results indicate that the main factors that interfered and structured the journalists conditions of production and routines during the coverage of the 2016 Rio PG were: some business issues (prioritization of audience interests and the exclusivity of broadcasting rights); some logistical issues (limitation of coverage to contents that could be accessed from the newsroom; accessibility barriers for journalists with disabilities; transportation between arenas, and reduced teams of journalists); and journalists’ level preparedness to cover the event. The interviews also revealed that the main news criteria for content selection were expected victories and medals, proximity, and curiosity. They said they emphasized content that valued athletes’ sportsmanship and narratives of overcoming adversity.
- Step right up and take a whiff! Does incorporating scents in film projection increase viewer enjoyment?
2022-04-22 Cinema has always sought to be an art of synthesis, not only by wedding art and science and integrating the aesthetic beauty of the other art forms, but also through attempting to involve all of the viewer’s senses, not just the dominant ones of sight and hearing, in the artistic experience of motion pictures. Bearing witness to this are the previous century’s myriad initiatives to transform the movies into a multisensory experience. Nonetheless, none of these proposals has managed to take hold and, for now, film is an art form enjoyed strictly in audiovisual terms. That said, given the context of ever-dwindling movie theater audiences, could the incorporation of the olfactory attract spectators once again? In this paper we employ an empathy and identification with characters (EIC) scale to analyze whether the incorporation of smells increases enjoyment in the viewing of an audiovisual production – in this case, the multisensory short film Xmile – by an experimental group (with scents) and a control group (without scents). The results indicate that with the incorporation of scents viewers’ identify much more with the fictional characters and further enjoy the experience.
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