Browsing by Author "González González, Patricia"
- Results Per Page
- Sort Options
- Adaptation and validation of the Preferences of Learning Styles (Index of Learning Styles, ILS, 1997) questionnaire to the cultural and cognitive characteristics of Spanish students aged 11-15 years
2022-05-25 Introduction. The Index of Learning Styles (ILS) is a questionnaire created to assess students’ preferences regarding how they learn. It was originally designed in English for university students. The objective of the present work is to adapt the ILS questionnaire to Spanish and validate this adapted version, taking into account the cultural characteristics and cognitive level of the recipients, namely Spanish students aged 11–15. Method. We used the Delphi method involving expert opinions for content validation and the Brown and Maydeu-Olivares model, an approach from the Item Response Theory, for construct validation (this model is recommended for forced-choice items). Results. We located new items in the data scrubbing process, which in previous research were missed using classical factor analysis. The results for the global fit of the model show that 32 of the 44 items in the original questionnaire, display optimal values in various indices (RMSEA, CFI, X2, among others), and so this instrument can be used to identify learning style preferences in Spanish adolescents. Discussion. The Brown and Maydeu-Olivares model takes into account the nature of forced-choice items and this is the first the first time it has been applied to the ILS questionnaire. This validation procedure is novel and proves to be an optimal validation method for questionnaires with this type of items. The interest in the ILS questionnaire is due to the dimensions it assesses, which provide teachers and students with information about learning preferences for better psycho-pedagogical orientation and for the design of more personalized educational interventions.
- Invertebrados continentales de las Islas Columbretes : nuevas especies
2020-06-30 La fauna terrestre de invertebrados del archipiélago protegido de Columbretes es poco conocida. Además, los pocos estudios existentes se centran en su isla principal, Illa Grossa. Aquí presentamos el listado de espe-cies de invertebrados no registradas, hasta el momento, en el archipiélago, resultados obtenidos mediante una combinación de capturas con trampas de caída, avistamientos y recolecciones aleatorias realizadas tanto en Illa Grossa como en otros tres islotes de este archipiélago. Mediante el primer método se recolectaron un total de 14.830 especímenes entre 2008-2011. La mayor cantidad de individuos recolectados mediante este método resultaron ser coleópteros tenebriónidos. Los otros dos métodos proporcionaron 514 registros para el período 2004-2013. En total, se han identificado 45 nuevos taxones correspondientes a 40 géneros y 16 familias. La mayoría de las nuevas especies encontradas no fueron frecuentes a lo largo del período de muestreo. Entre ellas, figuran especies típicas de hábitats antrópicos (p.e. Cydnus aterrimus o Gryllus bimaculatus). Sorprendentemente, también se localizaron en ocasiones especies con capacidades de dispersión limitadas y no presentes en islas pequeñas (p.e. Cebrio superbus). / The terrestrial invertebrate fauna of the protected archipelago of Columbretes is poorly known. Moreover, the few existing studies are centered on its main island, Illa Grossa. Herein we present the list of invertebrate spe-cies not cited so far in the archipelago, results of a combination of pitfall trap catches, direct visual observations, and random collections performed in Illa Grossa as well as in three additional islets of this archipelago. The first method resulted in 14.830 specimens collected from 2008-2011. The highest number of individuals collected by this method were tenebrionid beetles. The other two methods provided 514 records for the period 2004-2013. In total, 45 new records corresponding to 40 genera in 16 families were identified. Most of the new species could not be regularly found during the whole sampling period. Some typical of anthropogenic habitats species were found (i.e., Cydnus aterrimus, Gryllus bimaculatus). Remarkably, some species with limited dispersal abilities and not common in small islands (i.e., Cebrio superbus) have been found.
- Los estilos de aprendizaje : su utilidad en las aulas y herramientas de detección adecuadas
2019-12-22 Los objetivos de este trabajo son analizar la utilidad de los Estilos de Aprendizaje (EA) y las implicaciones pedagógicas que tiene su uso para el docente, así como identificar herramientas adecuadas para su detección. La recogida de información se ha realizado mediante búsqueda bibliográfica en distintas bases de datos como Google académico, Web of Science (WOS), Dialnet Education Resources Information Center (ERIC) y ScienceDirect. Según la mayoría de los autores, los EA son de utilidad para los estudiantes de cara a conseguir una mayor satisfacción, una mejora de los resultados académicos y del proceso de enseñanza-aprendizaje y ante un cambio en la etapa educativa. Respecto al docente, el conocimiento de los EA de los alumnos puede facilitar el diseño del currículo (especialmente los métodos de instrucción y los métodos de evaluación) y facilitar la orientación de los estudiantes durante el periodo de formación académica. Las herramientas adecuadas para la detección de EA teniendo en cuenta la definición original de Gibson (1969), serían el cuestionario ILS (Felder-Soloman, 1997) y el cuestionario VAK/VARK (Fleming y Mills, 1992). En los últimos años han aparecido algunas voces discrepantes con la existencia de los EA, no existiendo a día de hoy consenso entre los diferentes autores. Pensamos que esto puede ser debido principalmente a la falta de evidencias que demuestren experimentalmente cómo aprende el cerebro.