168 | 29, pp. 163-168 | doxa.comunicación

July-December of 2019

Artificial intelligence (AI) and journalism

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

BeSoccer through the case study and in-depth interviews with its CEO and marketing manager. In their research, the authors identify new ways of producing journalistic content applied to the sports field, and also examine the profile of the new journalistic professional closely linked to big data and AI.

Therefore, this collection of six articles presents an interesting reflection on the opportunities, advantages and contributions resulting from the blending of AI and journalism, while encouraging reflection on the essence of journalistic practice and the need to strengthen the role and value of the journalist within a scenario symbolized by the presence of technology. The monograph provides interesting conclusions, but at the same time awakens the need for reflection, which must be continual from both academia and industry on aspects such as working conditions, new professional roles, the impact of this technology, and the need to redefine the training of future journalistic professionals. Moreover, the role of faculties and schools of communication, the relevance of forums for reflection on these issues, and the ethical component that accompanies this type of progress must be considered as well.

rentes teóricos sobre la IA aplicada al periodismo, así como conocer BeSoccer a través del estudio del caso y las entre-vistas en profundidad a su CEO y al responsable de marke-ting. En su investigación, los autores identifican nuevas for-mas de producción de contenidos de periodismo aplicado al ámbito deportivo, así como el perfil del nuevo profesional del periodismo vinculado estrechamente al big data y la IA.

De este modo, el conjunto de seis artículos presenta una in-teresante reflexión sobre las oportunidades, las ventajas y los aportes de la combinación entre la IA y el periodismo, al tiempo que invita a reflexionar sobre la esencia del ejerci-cio periodístico y la necesidad de fortalecer el rol y el valor del periodista dentro de un escenario de marcada presencia tecnológica. El monográfico aporta interesantes conclusio-nes, pero al mismo tiempo estimula la necesidad de una reflexión, que ha de ser perenne desde la academia y desde la industria, alrededor de aspectos tales como las condicio-nes laborales, los nuevos roles profesionales, el impacto y la necesidad de redefinir la formación de los futuros profe-sionales del periodismo, el rol de las facultades y escuelas de comunicación, la pertinencia de foros de reflexión sobre estas temáticas y el componente ético que acompaña a este tipo de avances.