172 | 30, pp. 167-175 | doxa.comunicación

January-June of 2020

Professional genres in disciplinary training: the case of the Bachelor of Communication Degree

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

The main contribution of the proposal is the incorporation of genres that are not well explored, either because their context of production has not been of interest in the investigations –as may be the case of genres produced within the framework of neighborhood associations–, due to difficulties in access (as may be the case regarding texts produced within some companies) or because this type of approach has mainly been linked to the written field, thus relegating verbal genres.

5. Bibliographic references

Amado, A. (2010). Prensa y comunicación. Relaciones informativas responsables, Buenos Aires: La Crujía.

Arminem, I. (2005). Institutional Interaction. Studies of Talk at Work, Surrey: Ashgate Publishing Company.

Bathia, V. K. (2013) [1993]. Analysing genre, London & New York: Routledge.

Bathia, V. K. (2014) [2004]. Worlds of written discourse. A genre-based view, London, New York: Bloomsbury.

Bazerman, Ch. y Paradis, J. (eds.) (1991). Textual Dynamics of the Professions. Historical and contemporary studies of writing in professional communities, Wisconsin: University of Wisconsin Press.

Benwell, B. y Stokoe, E. (2006). Institutional identities. Discourse and identity, Edinburgh: Edinburgh University Press, pp. 87-128.

Bosio, I. V. y Sacerdote, C. A. (2018). La construcción del Corpus EspaDA-UNCuyo. Objetivos y proyecciones. CHIMERA. Romance Corpora and Linguistic Studies, 5.2, pp. 79-85. (DOI: http://dx.doi.org/10.15366/chimera2018.5.2.007)

Bosio, I. V., Castro, C. y Cubo, L. (2018). Corpus Espada-UNCuyo. Revisión y discusión de criterios externos para la sistematización de géneros académicos orales. CHIMERA. Romance Corpora and Linguistic Studies, 5.2, pp. 87-94. (DOI: http://dx.doi.org/10.1536 6/chimera2018.5.2.008)

Bravo, D. y Briz, A. (eds.) (2004). Pragmática sociocultural: estudios sobre el discurso de cortesía en español, Barcelona: Ariel Lingüística.

Cantamutto, L. y Vela Delfa, C. (2015). Problemas de recogida y fijación de muestras del discurso digital. CHIMERA. Romance Corpora and Linguistic Studies, 2, pp. 131-155. (https://revistas.uam.es/index.php/chimera/article/view/1189)

Cassany, D. (2006). Taller de textos. Leer, escribir y comentar en el aula, Barcelona: Paidós.

Cassany, D. y López Ferrero, C. (2010). De la Universidad al mundo laboral: Continuidad y contraste entre las prácticas letradas académicas y profesionales. En Parodi, G. (ed.). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Barcelona: Planeta Ariel, pp. 347-374.

Castro Fox, G. y Vallejos, P. (2013). Textos universitarios. Claves de lectura y producción, Bahía Blanca, EdiUNS.

Ciapuscio, G. E. (1994). Tipos textuales, Buenos Aires: Eudeba.

Cubo de Severino, L. (coord.) (2005). Los textos de la ciencia. Principales clases del discurso académico científico, Córdoba: Comunicarte.