95 | 27, pp. 81-97 | doxa.comunicación

julio-diciembre de 2018

Medios sociales y la participación política y cívica de los jóvenes. Una revisión del debate en torno...

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

García Jiménez, A. (2018). La participación de los menores y su empoderamiento en Internet. En E. Jiménez, M. Garmen-dia y M.A. Casado (coord.). Entre selfies y whatsapps. Oportunidades y riesgos para la infancia y la adolescencia conectada. Barcelona: Gedisa, pp. 227-245.

Gil de Zúñiga, H.; Valenzuela, S. y Weeks, B.E. (2016). Motivations for political discussion: Antecedents and consequences on civic engagement. En: Human Communication Research, 42(4), pp. 533-552. https://goo.gl/udvjdU

Gil de Zúñiga, H.; Garcia‐Perdomo, V. y McGregor, S.C. (2015). What is second screening? Exploring motivations of second screen use and its effect on online political participation. En: Journal of Communication, 65(5), pp. 793-815.

Gil Moreno, E. (2017). Nuevos activismos sociales en la era digital: de las masas al crowd. En: Política y Sociedad, 54(1), pp. 191-208. http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/viewFile/48914/50568

Hargittai, E. y Shaw, A. (2013). Digitally savvy citizenship: The role of internet skills and engagement in young adults’ politi-cal participation around the 2008 presidential election. En: Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57(2), pp. 115-134.

Hargittai, E. (2003). The digital divide and what to do about it. En: New Economy Handbook, D.C Jones, San Diego, CA: Aca-demic Press. pp. 822-841. http://www.webuse.org/webuse.org/pdf/Hargittai-DigitalDivideWhatToDo2007.pdf

Hernández Merayo, E.; Robles-Vilchez, M.C. y Martínez-Rodríguez J.B. (2013). Jóvenes interactivos y culturas cívicas: sentido educativo, mediático y político del 15M/Interactive Youth and Civic Cultures: The Educational, Mediatic and Political Meaning of the 15M. En: Comunicar, 20(40), pp. 59-67. http://www.revistacomunicar.com/indice/articulo.php?numero=40-2013-08

Hernández Merayo, E. (2011). El compromiso cívico y político de los jóvenes y el rol de las nuevas tecnologías en educación: modelos de e-democracia. En: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 71 (25,2), pp. 101-124. http://www.redalyc.org/html/274/27422047006/

Holt, K.; Shehata, A.; Strömbäck, J. y Ljungberg, E. (2013). Age and the effects of news media attention and social media use on political interest and participation: Do social media function as leveller? . En: European Journal of Communication, 28(1), pp. 19-34.

Ji, Y., Zhou Y. y Kim, S. (2017). A moderated mediation model of political collective action in Hong Kong: examining the roles of social media consumption and social identity. En: Asian Journal of Communication, 27(5), pp. 497-516, DOI: 10.1080/01292986.2017.1336777.

Karpf, D. (2010). Online political mobilization from the advocacy group’s perspective: Looking beyond clicktivism. En: Po-licy & Internet, 2(4), pp. 7-41. https://goo.gl/zS6Hrf

Lane, D.S.; Kim, D.H.; Lee, S.S.; Weeks, B. E. y Kwak, N. (2017). From Online Disagreement to Offline Action: How Diverse Motivations for Using Social Media Can Increase Political Information Sharing and Catalyze Offline Political Participation. En: Social Media + Society, 3(3), pp. 1-14. http://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305117716274

Liceras, Á. (2014). La educación informal de los medios de comunicación y la protección de los menores de la violencia en televisión: historia de un fracaso. En: Profesorado. Revista del curriculum y formación del profesorado, 18(2), pp. 353-365 http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/33528/1/rev182COL12.pdf