Agenda and media pluralism in Al Rojo Vivo and Las Mañanas de Cuatro

Agenda y pluralismo mediático en Al Rojo Vivo y Las Mañanas de Cuatro

doxa.comunicación | 29, pp. 113-137 | 113

July-December of 2019

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

How to cite this article:

Bandera López, N. (2019). Agenda and media pluralism in Al Rojo Vivo and Las Mañanas de Cuatro. Doxa Comunicación, 29, pp. 113-137.

https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a6

Noel Bandera López holds degrees in Political Science and Law and a Master’s degree in Contemporary Philoso-phy (University of Granada). He graduated in Sociology and obtained a Master’s degree in communication, cul-ture, society and politics (UNED). He is currently doing his doctoral thesis at the University of Valencia, hired as a researcher with a scholarship for the training of university professors (FPU, 2016) working since the 2017/2018 academic year and teaching since the 2018/2019 course. His main areas of research are democratic quality, public opinion and political philosophy.

University of Valencia, Spain

Noel.Bandera-Lopez@uv.es

ORCID: 0000-0001-7142-0174

Abstract:

Even with the rise of digital and hybrid communication, television continues to be the main source of information in Spain. A sample of 50 broadcasts was taken (25 from “Al Rojo Vivo“ and 25 from “Las Mañanas de Cuatro“) to register who participates in them, under what conditions and what issues are discussed. A high degree of equivalence in terms of agenda setting and an extremely low inclusion of women is observed. The Catalan independence process monopolised attention. The methodology includes quantification of the counter-arguments received by the participants, showing a clear disadvantage for Catalonian sovereignist and leftist standpoints (despite being the two channels most identified with the left in the survey used as a reference).

Keywords:

Agenda setting, journalism, pluralism, television, political talk shows.

Resumen:

Aun con el auge del entorno digital e híbrido, la televisión continúa siendo el principal medio de información en España. Se toma una muestra de 50 programas (25 de “Al Rojo Vivo” y 25 de “Las Mañanas de Cuatro”) para registrar quién participa en ellos, en qué condicio-nes lo hacen y sobre qué temas se discute. Se aprecia un alto grado de equivalencia en la agenda establecida y una bajísima inclusión de mujeres. El Procés catalán monopolizó la atención. La metodo-logía incluye la cuantificación de los contraargumentos recibidos por los contertulios, mostrando una clara desventaja de las posi-ciones soberanistas e izquierdistas (a pesar de tratarse de las dos ca-denas identificadas más a la izquierda en la encuesta usada como referencia).

Palabras clave:

Agenda setting, periodismo, pluralismo, televisión, tertulias políticas.

Received: 14/03/2019 - Accepted: 22/09/2019

Recibido: 14/03/2019 - Aceptado: 22/09/2019