The digital transmedia narrative composition of the storytelling of Lost

La construcción narrativa transmedia digital del relato de Lost

doxa.comunicación | 29, pp. 97-111 | 97

July-December of 2019

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

How to cite this article:

Álvarez Rodríguez, V. (2019). The digital transmedia narrative composition of the storytelling of Lost. Doxa Comunicación, 29, pp. 97-111.

https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a5

Víctor Álvarez Rodríguez. PhD student in the Interuniversity Doctoral Programme in Communication at the Uni-versities of Sevilla, Malaga, Cadiz and Huelva. Master’s Degree in Script, Narrative and Audiovisual Creativity from the University of Sevilla. Degree in Advertising and Public Relations from the University of Cadiz. Research line: analysis of audiovisual communication and advertising.

University of Cádiz, Spain

victor.alvarezro@alum.uca.es

ORCID: 0000-0003-4918-4261

Abstract:

Analysing the transmedia narrative through the virtual environment means recognizing the communication model used by television fiction today and the behaviour of its audience. Thanks to the development of digital media, numerous audio-visual productions have addressed these platforms to transmit and expand their narrative. The pioneering production in this field is the fantasy genre series Lost (2004-2010). Therefore, this research proposes a methodology of analysis of the narrative discourse of three transmedia works in order to identify and study their repercussions in the final narrative of the work. In particular, the digital transmedia construction of the story is analysed in short films, ARGs and videogames. All of this in search of the recognition of a single common narrative formed thanks to different media and languages. Likewise, the connection and dedication of the community of followers of the series with these proposals will also be explored.

Keywords:

Narrative, transmedia, fiction, television, audience.

Resumen:

Analizar la narrativa transmedia a través del entorno virtual supo-ne reconocer el modelo de comunicación empleado por las ficciones televisivas en la actualidad y el comportamiento de su audiencia. Gracias al desarrollo de los medios digitales, numerosas produccio-nes audiovisuales han abordado estas plataformas para transmitir y expandir su narrativa. La producción pionera en este campo es la serie de género fantástico Lost (2004-2010). Por ello, esta investiga-ción plantea una metodología de análisis del discurso narrativo de tres obras transmedia con el fin de identificar y estudiar sus reper-cusiones en la narrativa final de la obra. En concreto, se analiza la construcción transmedia digital del relato en cortometrajes, ARGs y videojuegos. Todo ello en búsqueda del reconocimiento de una úni-ca narrativa común formada gracias a distintos medios y lenguajes. Al mismo tiempo también se explorará la vinculación y dedicación de las comunidades de seguidores de la serie con estas propuestas.

Palabras clave:

Narrativa, transmedia, ficción, televisión, audiencia.

Received: 08/07/2019 - Accepted: 12/11/2019

Recibido: 08/07/2019 - Aceptado:12/11/2019