Browsing by Author "Mateos de Cabo, Ruth"
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- Awakenings: An Authentic Leadership Development Program to Break the Glass Ceiling
2021-07-05 Companies are vital agents in achieving the United Nations’ Sustainable Development Goals. One key role that businesses can play in achieving the 5th Sustainable Development Goal on gender equality is implementing training programs for their women executives so they can reach top corporate leadership positions. In this paper, we test the effectiveness of an Authentic Leadership Development (ALD) program for women executives. By interviewing 32 participants from this ALD program and building on authentic leadership theory, we find that this program lifts women participants’ self-efficacy perception, as well as their self-resolution to take control of their careers. The driver for both results is a reflective thinking process elicited during the program that leads women to abandon the stereotype of a low status role and lack of self-direction over time. Through the relational authenticity developed during the program, women participants develop leadership styles that are more congenial with their gender group, yet highly accepted by the in-group leader members, which enhances their social capital. After the program, the women participants flourished as authentic leaders, were able to activate and foster their self-esteem and social capital, and enhanced their agency in career advancement, increasing their likelihood of breaking the glass ceiling.
- Explaining the gender gap in school principalship: A tale of two sides
2021 This study sheds light on the underrepresentation of women as school principals by analysing which model (organisational or individual) is most identified with the gender differences in the quality of management found in favour of women principals. To do so, this study presents a model for the appointment of school heads in a two-sided market: demand and supply. On the demand side (organisational model), the presence of double standards, with respect to the promotion of women, would imply that higher bars are set for the evaluation of women. Alternatively, on the supply side (individual model), a potential lower self-efficacy perception among women could lead them to self-exclude from managerial positions. In both cases, the findings reveal only highly-skilled females as principals and a gender gap in principal positions. By using the World Management Survey (WMS), data indicate that female principals are associated with higher management quality, which confirms the presence of barriers to female promotion. Exploration of the market side responsible for these barriers found that only the demand side is significant, which signals the double-standard argument. This supports the argument that changes in the principal selection process should be implemented for the maximisation of the available pool of talent.
- La influencia de las sesiones de "role models" en la elección de carrera de las niñas
2021-03-23 La escasez de mujeres líderes en el campo científico supone excluir la perspectiva femenina de la ciencia, fomentando que se creen y desarrollen soluciones dirigidas y orientadas por hombres, lo que provoca que la sociedad se vea privada del punto de vista y los aportes de la mitad de la población. Ante esta nueva situación, la pregunta que surge es cómo afectará este nuevo paradigma a la diversidad, y más específicamente a las diferencias de género en el ámbito laboral, dada la escasez de vocaciones de las mujeres en estas disciplinas. Este problema ha cobrado relevancia en los últimos tiempos, porque en los procesos de transformación digital en los que están inmersas muchas empresas, este tipo de perfil profesional está cobrando cada vez más relevancia. La creciente demanda de profesionales en estas áreas contrasta con la escasez de candidatas femeninas con estudios STEM, lo que acaba convirtiéndose en un problema especialmente notorio en los niveles más altos de las organizaciones, donde prácticamente todos los consejeros con este perfil son hombres (Carnevale et al., 2011). Si bien existe una creciente literatura sobre estos temas, sin embargo, algunos aspectos relacionados con la efectividad de las medidas que están tomando las organizaciones públicas y privadas para minimizar esta infrarrepresentación de las mujeres en STEM permanecen casi inexplorados. Esta tesis doctoral pretende contribuir al conocimiento científico y la literatura académica mediante el análisis de algunos temas relativamente inexplorados que pueden ayudar a comprender y reducir la escasa presencia de mujeres en las profesiones STEM.
- La participación financiera y el papel de la mujer en la toma de decisiones de las sociedades cooperativas: los consejos de administración
2008 El presente trabajo analiza si las sociedades cooperativas presentan, por sus características propias, unas condiciones que favorecen la presencia de las mujeres en los consejos de administración. Para ello, se procede a realizar un análisis discriminante y a estimar un modelo probit sobre las mayores empresas españolas por ingresos de explotación, siendo la forma societaria cooperativa, junto con otras variables de control, un factor explicativo de dicha presencia. De los resultados de ambos análisis se concluye que los entornos que favorecen la participación de la mujer en los consejos de administración, son precisamente aquellos que diferencian las sociedades cooperativas del resto. Así pues, los entornos favorables y cercanos entre trabajadores y directivos como los que se encuentran en empresas pequeñas, de carácter familiar o cooperativo, y que aplican y fomentan medidas de conciliación, facilitan la presencia de mujeres en los consejos de las empresas. Por último, se ofrecen una serie de implicaciones derivadas de la aplicación de ciertos principios cooperativos al resto de sociedades que podrían favorecer la diversidad de sus consejos y el buen gobierno corporativo.