doxa.comunicación | 31, pp. 207-238 | 237

July-December of 2020

Ana Isabel Cea Navas and Sergio García Rubio

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

that backlights are repeated to highlight characters and create silhouettes to enhance emotions (spotlighting). The use of lighting in Deakins’s work brings realism to the story. However, it is significant that in all the films, in addition to being used for descriptive purposes, there is also a constant in the application of spotlighting to reinforce the dramatic sense of the narrative.

Throughout this paper, we have attempted to reflect on the expressive power through photography direction in the profession of cinema, studying Roger Deakin’s work, an architect of the image, a craftsman of light and reference in cinematography, whose ability to manage the narrative and dramatic structures have been demonstrated. Therefore, we believe that it is possible to generate a future debate around this perspective. This cinematographer’s perspective invites us to explore emotional stories and, by extension, the human condition, thanks to the composition of the shot. His work certainly appeals to conscious analysis.

5. Bibliographic references

Andreu, J. y Pérez, A. (2006). Qualitative Content Analysis. In Revista de investigación aplicada social y política, 1.

Aronovich, R. (1997). Exponer una historia: la fotografía cinematográfica. Barcelona: Gedisa.

Brown, B. (2008). Cinematografía, teoría y práctica: la creación de imágenes para directores de fotografía, directores y operadores de vídeo. Barcelona: Omega.

Casasempere-Satorres, A. (2020). Data Analysis with MAXQDA. Available at: https://n9.cl/hbhqh

Crespo, M. A. (2013). Dirección cinematográfica: manual avanzado de aprendizaje creativo. Córdoba: Autoedición.

Cortes-Selva, L. (2019). Tres décadas de estilo visual en el cine: Evolución de la fotografía cinematográfica (1980-2010). Barcelona: UOC.

Field, S. (1996). El manual del guionista: ejercicio e instrucciones para escribir un buen guión paso a paso. Madrid: Plot Ediciones.

Gómez-Diago, G. (2010). Triangulación metodológica: paradigma para investigar desde la ciencia de la comunicación. En Razón y Palabra, 72.

Guerín, M. A. (2004). El relato cinematográfico. Sin relato no hay cine, Barcelona: Paidós.

Gutiérrez San Miguel, B. (2006). Teoría de la narración audiovisual. Madrid: Cátedra.

(2020). En Miguel-Borrás, M. y Cea-Navas, A. I. (eds.), El cortometraje. Valoración y grandeza del formato. Valencia: Tirant lo Blanch, Tirant Humanidades.

Heller, E. (2008). Psicología del color: cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili, S.L.

Hernández-Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Llinás, F. (1989). Directores de fotografía del cine español. Madrid: Filmoteca Española, Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales, Ministerio de Cultura.