Intersubjective communication: from classic approaches to the incorporation of body and emotions for its theoretical and empirical approach

Comunicación intersubjetiva: de los enfoques clásicos a la incorporación de lo corporal y emocional para su abordaje teórico y empírico

doxa.comunicación | 30, pp. 145-163 | 145

January-June of 2020

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

How to cite this article:

Rizo García, M. (2020). Intersubjective communication: from classic approaches to the incorporation of body and emotions for its theoretical and empirical approach. Doxa Comunicación, 30, pp. 145-163.

https://doi.org/10.31921/doxacom.n30a7

Marta Rizo García. Professor-Researcher at the Academy of Communication and Culture of the Autonomous University of Mexico City. National Researcher Level II of the National Council for Science and Technology (CONACYT, Mexico). Coordinator of the Intersubjective Communication Research Group of the Mexican Association of Communication Researchers, and Vice-Coordinator of the Communication Theories and Research Methods Working Group of the Latin American Association of Communication Researchers.

Autonomous University of Mexico City, México

marta.rizo@uacm.edu.mx

ORCID: 0000-0003-3066-1419

Abstract:

The academic field of communication has primarily studied media communication processes. This article claims the need to investigate the interpersonal and intersubjective aspects of communication. Firstly, three classical theories are presented: Symbolic Interactionism, Phenomenological Sociology, and the Theory of Communicative Action. All are about understanding intersubjective communication and how it is distinguished from interpersonal communication. Secondly, the article argues for the emotional and affective dimension to be incorporated into communication studies. This starts with the articulation between the body, communication, and emotions. The presentation of these elements is based on proposals by Goffman, Bourdieu, Merleau-Ponty, and Collins. This article concludes with some methodological ideas about how to investigate intersubjective communication, and presents some challenges that should be considered in this sub-field of communication studies.

Keywords:

Intersubjective communication; interpersonal communication; interaction; emotions; corporality.

Resumen:

El campo académico de la comunicación ha estudiado de forma primordial los procesos de comunicación mediática. En este texto se reivindica la necesidad de investigar los aspectos interpersonal e intersubjetivo de la comunicación. Para ello, en un primer mo-mento, se presentan tres propuestas teóricas clásicas para la com-prensión de la comunicación intersubjetiva y su distinción de la comunicación interpersonal: el Interaccionismo Simbólico, la So-ciología Fenomenológica y la Teoría de la Acción Comunicativa. En un segundo momento se propone la incorporación de la dimensión emocional y afectiva a los estudios sobre comunicación, a partir de la articulación entre cuerpo, comunicación y emociones, elementos que son presentados a partir de las propuestas de Goffman, Bour-dieu, Merleau-Ponty y Collins. El ensayo concluye con algunas ideas metodológicas en torno a cómo se puede investigar la comunicación intersubjetiva, así como con la exposición de algunos retos a tomar en cuenta en este subcampo de estudios de la comunicación.

Palabras clave:

Comunicación intersubjetiva; comunicación interpersonal; interacción; emociones; corporalidad.

Received: 15/10/2019 - Accepted: 19/04/2020

Recibido: 15/10/2019 - Aeptado: 19/04/2020