doxa.comunicación | 26, pp. 211-235 | 212

January-June 2018

How to confront fake news through news literacy? State of the art José Manuel Pérez Tornero, Sally Samy Tayie, Santiago Tejedor y Cristina Pulido

ISSN: 1696-019X / e-ISSN: 2386-3978

Abstract:

There is currently an essential social debate concerning the proliferation of fake news in the media and on social networks, primarily due to the deterioration that it poses to democratic systems in general and journalism. For this reason, studies on journalism and communication face the challenge of urgently re-conceptualizing a phenomenon that has always existed but has recently resurged in the current media environment. In this context, theory and practice have emerged from the recent sub-field known as news literacy.

We briefly examine state of the art from a conceptual point of view. We review the recent and classic theories regarding fake news based on a review of the main bibliography on the subject. In conclusion, we propose a conceptual basis that can bridge the cited theories and the practice of news literacy in the broader framework of media literacy policies.

Keywords:

News literacy, fake news, journalism, media literacy

Resumen:

Existe en la actualidad un importante debate social sobre la prolifera-ción de noticias falseadas (fake news) en los medios de comunicación y en las redes sociales, especialmente, por el deterioro que estas suponen para los sistemas democráticos, en general, y para el periodismo, en particular. Por esta razón, los estudios sobre periodismo y comunica-ción afrontan con urgencia el reto de re-conceptualizar un fenómeno que ha existido siempre, pero que cobra nueva vida en el actual entor-no mediático. En este contexto, emerge la teoría y práctica de lo que ha venido a llamarse alfabetización periodística (news literacy).

Realizamos aquí un breve examen del estado de la cuestión, desde un punto de vista conceptual. Repasamos las teorías, recientes y clásicas, referidas a las noticias falseadas, a partir de una revisión de la princi-pal bibliografía sobre el tema. Como conclusión, proponemos una base conceptual que puede establecer un puente entre las citadas teorías y la práctica de la alfabetización periodística en el marco más amplio de las políticas de alfabetización mediática.

Palabras clave:

Alfabetización periodística, noticias falseadas, periodismo, alfabetiza-ción mediática.

Received: 08/05/2018 Accepted: 30/05/2018

Recibido: 08/05/2018 Aceptado: 30/05/2018

Cristina Pulido. Doctor in Communication from Barcelona University. She is currently a professor in the Department of Journalism and Communication Sciences of the Autónoma University of Barcelona. She is a researcher in the Scientific Research Group-Communication and Education Cabinet and member of the Chair UNESCO UAB on MIL for Quality Journalism. She is currently participating in the R&D INFO/EDU: Collaborative Ecosystem of news audiovisual resources for education, and the network of excellence INNONEWS, innovation in audiovisual news. Her work has been published in different reviews with international impact. Her current research lines are focused on quality journalism regarding fake news, and the prevention of sexual harassment through the media.

Autonomous University of Barcelona, Spain

[email protected]

ORCID: 0000-0001-8630-7529

How to cite this article:

Pérez Tornero, J. M.; Samy Tayie, S.; Tejedor, S. y Pulido, C. (2018). How to confront fake news through news literacy? State of the art. Doxa Comunicación, 26, 211-235.